Švambi

The young Czech artist Irena Švamberová sews soft colorful toys ​​from recycled textiles. Interview with Irena open please in your Google translator.
 

Dnes vám představím další mladou českou výtvarnici, která starým textiliím dává nový život a umožňuje tak malým dětem navázat přátelství s pestrým měkkým kamarádem. Irena Švamberová šije pestré, měkkoučké hračky, které přímo vybízejí k tulení. Bezva sladěné barvy, příjemné kombinování materiálů a dekorů a výtvarná stylizace mají svůj nezaměnitelný rukopis, podle kterého hračky snadno poznáte.


Jak vznikla tvoje první hračka?
První hračku jsem vytvořila pro svojí dceru k jejím prvním narozeninám. Chtěla jsem něco originálního, dělané na míru přímo pro ni. Vždy tíhla nejvíce ke kočkám, proto téma bylo jasné. Ušila jsem jí i šatečky které zrovna sama v té době nosila. Myslím, že měla tehdy úspěch, stala se z ní kamarádka. Současně vznikl i pes pro staršího syna. Udělalo mi radost že byly náhle ostatní hračky dětmi odsunuty na druhou kolej, což byl motor pro mou další tvorbu.



Jak podle tebe má hračka vypadat, co by měla splňovat?
Podle mě by hračka měla být barevná, vkusně sladěná, měla by být udělaná z příjemných materiálů, spíše by měla odpovídat realitě toho, co představuje, ale zároveň rozvíjet fantazii. Dobrá hračka by měla plnit funkci kamaráda. 


Co tě na téhle práci přitahuje?
Asi úplně všechno! Vymýšlím věci, co mě zrovna napadnou, hraju si při jejich realizaci a když pak někomu udělají radost...jsem šťastná. Největší radost mi pak udělají zprávy či fotografie od lídí, co mají věc z mé dílny. Další příjemností je, že mám pracovnu doma. Od malička neumím sedět se založenýma rukama a tak každé ráno děkuju, že mám to štěstí a mohu dělat takovou práci.


S jakým materiálem pracuješ a proč?
Pracuji s textilem všeho druhu, nejčastěji používám bavlnu, úplety, fleece, moc ráda je kombinuji. Preferuji české výrobce. Pro pestrost materiálů a barev nakupuji věci ze second handu (šály, trička, svetry), dodává to pak konkrétnímu výrobku jeho jedinečnost, to mě baví.



Jaké byly tvoje oblíbené hračky v dětství, máš nějakou schovanou...?
Vzpomínám si na dvě konkrétní hračky, provázely mě téměř celým dětstvím a jednu z nich mám ještě dnes. První z nich byl textilní zajíc, druhá byly dřevěné barevné kostky slepované do různých tvarů, domácí výroba.


Koho práce Švambi zaujala natolik, že bych chtěl vědět více, nahlédněte do FlerMagu.

Komentáře

Okomentovat