Pohana - Hana Dýcková

Hana Dýcková sews toys Pohana. This is a pun of Hana's first name and the words of the pagan. In them is a bit Slavic mythology, a lot of dreams, landscapes and views to himself.


Za značkou Pohana stojí mladá výtvarnice Hana Dýcková, rodačka z Jablonce nad Nisou. Poprvé jsem její hračky zahlédla na Fleru, přišly mi velmi zajímavé po výtvarné stránce, ale dál jsem se k nim nevrátila. Kde mne ale opravdu chytly u srdce, to bylo před pár dny na Design Boxu v Ústí nad Labem. Překvapilo mne, jak odlišně působí v reálu, křehké a jemné navzdory hrubším tkaninám, vousy z bavlnky a plastické výšivky přímo lákají k doteku. Také se mi líbí drobné, husté obšívání tváří. Z bytostí dýchá trochu severské mytologie a snů a lásky k přírodě a zemitosti. A taky určitá obrácenost do sebe. Mám tam svého favorita, ale neprozradím vám ho, abyste mi ho nevyfoukli pod nosem.

Zde je pro vás pár slov samotné autorky.

"Pohana je jméno čarodějnice, která žije někde uvnitř mne.
Vládne intuici, čtě sny, stopuje kořeny a dává odvahu ke svobodnému projevu.
Při tvorbě hraček je teď Pohana nejšťastnější."

"Studovala jsem rytectví, medailérství a sochařství zaměřené na land art, ale vždy mě bavily všechny výtvarné disciplíny.
Tvořím tak, jak zrovna potřebuji."


"Mám ráda geometrii, jednoduchost a čistotu, zároveň ráda vyprávím příběhy.
Vždy beze slov, teď jsou v nitkách. Šití mi v současné době dává prostor nejlépe vyjádřit to, co potřebuji.
Vznikají ale i ilustrace i větší obrazy."


"První hračky jsem ušila asi před dvěma lety jako dárky pro mé blízké, teď už vznikají z potřeby zhmotnit všechny bytosti, které se rodí v hlavě."


"Inspiruje mě vše, co prožívám. Kontakt s lidmi, příroda, mé město a krajina, ve které se pohybuji i místa, která bych chtěla navštívit.
Také mé sny a staré příběhy, které cítím kolem."


"Každá hračka musí mít alespoň maličký detail výšivky, která nese náznak příběhu a pak také provázky na zavázaní náruče.
Můžou pak držet svou náruč v tajnosti nebo navazovat přátelství s jinými hračkami."


"Hračka je skoro celá šitá ručně, jen při finálním sešívání si pomáhám strojem.
Veřím, že společně strávený čas a péče je na hračce vidět."


"Nejradši šiju z pokladů z půdy, ze zbytků, nebo z úlovků ze second handu. Obzvláštní slabost mám pro kousky se vzorem rybí kosti.
Ráda recykluji materiály a mám dobrý pocit, že z látky vznikne něco dalšího a příběh pokračuje.
Doufám a věřím, že mé hračky můžou potěšit děti i dospělé, každého, kdo taky rád otvírá náruč."

Hračky můžete koupit na Fleru: https://www.fler.cz/pohana nebo facebooku, kde najdete více fotografií tvorečků.

Komentáře