Betlémy a loutky Tomáše Štolby / Czech wooden toys

Tomáš Štolba (czech wood carver) whittles Christmas cribs and dolls of linden wood and builds on the Czech tradition, which he exceeds originally with its nice stylization and color.

Babí léto...to je nejvyšší čas poohlédnout se po nějakém krásném betlému, nemáte-li jej doma. Tomáš Štolba vyřezává nejen betlémy, ale i loutky, proto zde jeho krásnou práci zmíním.

Tomáš Štolba se vyřezávání loutek věnuje od roku 1990 a volně navazuje na tradici českého lidového řezbářství. Vtipnou, ale milou stylizací a nadsázkou i výraznou barevností tuto tradici překračuje. Vytváří loutky pohádkových postav i loutky pro sběratele. Těžištěm jeho tvorby jsou plastiky z lipového dřeva, které polychromuje olejovými barvami. Nejčastěji zpodobňuje postavy biblického světa s jejich atributy a betlémy pro galerie i sběratele.

Doplňuji rozhovor ve vánočním vydání Katolického týdeníku 51/2010.













Komentáře

  1. Plastiky Tomáše Štolby jsem objevila před lety ve Studiu IN v Brně a jsem jimi stále více okouzlena - jedinečný rukopis i jemný humor.
    Jana K.

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Jano! Mně se líbí, jak je to vyrostlé z tradice a přitom si to jde svou vlastní cestou. Jeho jméno jsem objevila v časopise o hračkách, protože je absolventem hračkářského oboru (teda jestli jsem to nepopletla :) a uchvátilo mne to. Je to celé takové laskavé a vkusné.

    OdpovědětVymazat
  3. Ano, Maruško, jeho figurky mi evokují staré betlémy ... a to nemusí jít vždy o svatou rodinu či anděly...
    Musím ještě říci, že jsi tímhle blogem udělala úžasný kus práce a pokládám to za skvělý počin. Moc ráda se vracím nakukovat.
    Tak ať se ti i nadále daří ;o)
    Jana

    OdpovědětVymazat
  4. Jano, díky moc. Mně tenhle blog dělá radost a navíc se sama můžu podivovat nad různorodostí lidské kreativity.
    Škoda, že čeští autoři nemají internetové prezentace, není možné je dohledat, byť bych je zmiňovala mnohem víc. Tak tu převládají autoři zahraniční. Škoda převeliká, protože české hračkářské školy mají skvělé absolventy.

    OdpovědětVymazat
  5. Tak jsem zase byla nakouknout, jak ti přibývá blogu, Maruško - ty jsi neuvěřitelně pilná!
    Zdravím a už se těším na další krásy, které nám ukážeš ;o)
    Jana

    OdpovědětVymazat
  6. Miluji betlémy a tento je pohádkově nádherný.
    IVA

    OdpovědětVymazat
  7. https://www.facebook.com/tomas.stolba

    OdpovědětVymazat

Okomentovat