Bára Šerá

Bara Šerá is Czech textile artist who creates all-purpose teaching blocks and pillows with reference to the Montessori method. Her original cube called to relax, and play as well as learning, and the child to practice smart detail their fingers and brain.


Dnes mám pro vás malé překvapení, krátký rozhovor s českou výtvarnicí Bárou Šerou, autorkou bezvadných víceúčelových didaktických hraček. Bára Šerá pracuje pod značkou BaraS a ve své textilní tvorbě pro děti se nechává inspirovat Montessori metodikou, kterou originálně uplatňuje na podsedácích pro malé děti. Odpočívat, hrát si a přitom být obklopen vkusným designem... to je inspirace pro moderní maminky.



Jak vznikla tvoje první hračka?

První věc, co jsem udělala k prodeji pro děti, byla Didaktická kostka kačenková k hraní a sezení, je to necelé 2 roky. Chtěla jsem pro syna něco s čím by mohl "pracovat" a zároveň to mělo i jinou funkci. Hodně jsem se v té době zabývala Montessori metodikou. Synovi bylo kolem roku a půl a klasické hračky ho nezajímaly, spíš si kompletoval co našel okolo sebe, trénoval otevírání šuplíků a stavění objektů. Základní stavební prvek kostka se mi zdál nejlepší i pro svou následnou sedací funkci. K tomu se přidala snaha co nejvíce rozvinout fantazii a to tak, že mu nepředložím jasně danou hračku a co nejvíce ji vizuálně oprostím. No a pak stačilo nalézt starý závěs s kačenkama z mého dětství, vybrat různě haptické materiály a Kostka nabývala podoby ...  

Jak podle tebe hračka vypadat, co by měla splňovat?

Hračku chápu jako věc, se kterou si děti pracují či hrají. Pro mě je ideální vkusná "hračka", pro menší děti spíše vizuálně jednodušší s výraznějšími barvami. Uzpůsobená věku a schopnostem dítěte i co se bezpečnosti týká. Důležitý je výběr kvalitních materiálů a nějaký pedagogický vhled.


Co tě na této práci přitahuje? 

Většinou utvářím věc pro konkrétní dítě. Mám věk, pohlaví, vím, co rádo dělá, co by chtěli rodiče, aby umělo, případně vizuální omezení. Takže mi v hlavě lítá téma a pak k němu vymýšlím všechny motorické a logické vychytávky, kombinuji materiály a vymýšlím vnitřní příběh. Vlastně mě baví vytvářet věc, která dítě zabaví, pomůže mu něco se přirozeně naučit či dát základ k učení pozdějšímu a rozvine i fantazii.


S jakým materiálem pracuješ a proč?


Já, díky potřebě dodávat věcem další funkce, momentálně vytvářím didaktické kostky a didaktické polštáře. Základem je většinou pevnější bavlněná látka, ale používám kvůli haptické stránce i různé jiné materiály jako fleece, koženku či úpletoviny. Komplet musí být lehce udržovatelný. Jako výplně používám vlnu, duté vlákno a PES kuličky. Mám odpor k molitanu v hračkách.


Jaké byly tvoje oblíbené hračky v dětství, máš nějakou schovanou? 

Asi nejvíce času jsem v dětství strávila s plastelínou, pastelkama a následně knihama. Byla jsem stavitel. Schovávali přede mnou hřebíky a prkýnka .... No a také jsme si s bratrancema často hrávali na celou rodinu (maminka, tatínek atd). Nějaké panenky a zbytky stavebnic se také dochovaly, ale bližší vztah si nepamatuji.


Do prodejní galerie Báry Šeré můžete nahlédnout na http://www.fler.cz/bara-s. Koho povídání s autorkou zaujalo, může nahlédnout také sem.

 





Komentáře

  1. moc děkuji za rozhovor, v těchto dnech mi úplně "sedl", zrovna mám období, kdy mám hlavu plnou nápadů na výrobu podobných didaktických hraček, inspirací vidím také v monte hračkách, chválím vkusnost a celkový design hraček, moc pěkné a pro dítě určitě vyzývavé!!:) Olča

    OdpovědětVymazat
  2. I looked at your post this morning and saw the firs picture which reminded me of enhabiten's cushion. Then In my reader I see a post from Liane at enhabiten with exactly the same photo???

    http://enhabiten.blogspot.com/2012/02/cross.html

    I don't understand?

    OdpovědětVymazat
  3. Deborah, I too don´t understand how this is possible ....

    OdpovědětVymazat
  4. Baru, jsi jednička a Tvoje hračkostky nemají chybu!

    OdpovědětVymazat

Okomentovat