Dots

Czech artist Petra Hajská sews great color toys and I bring a short interview. Please open this blog in the google translator, my English isn´t good.


Textilní hračky Dots rozeznáte snadno: jsou plné pestrých barev a výrazných dekorů, mezi kterými převažují puntíky. Hračky se vyznačují precizním řemeslem, vyváženou barevností a nechybí jim nadsázka a humor, který děti zaujme na první pohled.




Autorkou je výtvarnice Petra Hajská a mám velkou radost, že vám mohu přiblížit autorku v krátkém rozhovoru. Tak si to užijte a nezapomeňte: puntíky byly, jsou a budou věčné!


Jak vznikla Vaše první hračka?
Moje první hračka vznikla na popud Fleru. Strašně se mi zase chtělo po letech tvořit rukama, jen jsem přemýšlela, do čeho se pustit. Pak byl dcerce rok, já hledala hezkou panenku a bylo to! Úplně jsem tomu propadla. 


Jak podle Vás má hračka vypadat, co by měla splňovat?
Pro mě je asi nejdůležitější výraz – aby moje hračka měla svoji náladu. Stejně tak i já, když si sednu k šicímu stroji, přemýšlím, na co mám zrovna chuť – na panenku, pejska, strašidlo? To se pak hodně odrazí na výsledku. Mám ráda hračky veselé, barevné a nápadité. Jinak se snažím, abych odvedla kvalitní práci – aby nepovolily švy, nic se neutrhlo; zkrátka aby byla hračka bezpečná i pro mrňousky…

 
Co Vás na této práci přitahuje?
Mám podezření, že hlavní důvod, proč šiji hračky, je alibi pro mé neřízené nákupy látek všeho druhu. Za druhé mě hrozně baví převádět kresby do 3D objektů, vymýšlet střihové šablony, zhmotňovat ty nastříháné kousky látek… A nejsou tu žádná omezení, jako třeba správná velikost, obvod boků nebo projmutí v pase :-).

 
S jakým materiálem ráda pracujete a proč?
Miluji bavlněná plátna, protože jsou BAREVNÁ, mají krásné vzory, dají se nekonečně kombinovat a jsou „úhledná“ (nenávidím olysalé polyesterové plyšáky čínské provenience). Na milost přichází ještě měkký fleece a občas se dá sehnat bavlněný plyš, který je super na kožíšky! J Plátna samozřejmě podžehluji vlizelínem, aby byla pevnější a nepropouštěla duté vlákno.


Jaké byly Vaše oblíbené hračky v dětství? Máte nějakou schovanou?
V dětství (za komunismu) jsem od kohosi v šesti letech dostala Barbínu. Ta se stala mojí nejoblíbenější hračkou po několik let, kdy jsem ji používala coby krejčovskou pannu a obšívala ji oblečky ze všeho, co se mi dostalo pod ruku. Velmi často byla bez hlavy – ta překážela ve zkoušení a navlékání šatiček J Schovaného mám Bedřiška – plyšový pejsek či medvídek (názory na jeho zvířecí příslušnost se různí) s krásně mile přihlouplým výrazem. Je to ten typ hračky, která má svoji osobnost…

Komentáře

Okomentovat